ما السبب وراء استئصال الرحم لحورية فرغلي؟

أسباب استئصال حورية فرغلي الرحم

  • تاريخ النشر: الإثنين، 10 يوليو 2023 آخر تحديث: الأحد، 13 أغسطس 2023
ما السبب وراء استئصال الرحم لحورية فرغلي؟

تصدرت الفنانة حورية فرغلي التريند عقب إجرائها جراحة استئصال الرحم وعدم مقدرتها على الإنجاب، فما السبب؟ 

وكشفت حورية فرغلي في مداخلة تلفزيونية مع الإعلامية إيمان الحصري ببرنامج "مساء DMC "الموضوع حصل بالصدفة، أنا من 15 سنة شيلت 7 أورام من الرحم، والدكتور إداني فرصة 10 سنين أتجوز وأحاول أخلف، وبعدها يشيل الرحم أثناء الولادة، لإن عندي كمية أورام كتيرة، لكن الشغل والفن أخذني ولم أرتبط".

وتابعت : "كنت راجعة من أبوظبي وفي زيارة لحد في المستشفى، لقيت البنطلون كله نزيف، والدكتور كشف عليا وقال بكرا الصبح لازم عمليات، والدي جراح وقاللي الموضوع سهل عندك شوية أورام وعملية بسيطة بالمنظار وهتبقي زي الفل، لقيت عندي 9 أورام داخل الرحم حجمهم حوالي 6 سم في 7 سم وسرطانية، وكان لازم يشيل الرحم بالكامل حتى عنق الرحم".

وتفاجئت حورية فرغلي بعد العملية باستئصال الرحم كاملاً عقب الجراحة، قائلة: عرفت إن الدكتور شال الرحم بعد ما فوقت من التخدير، والحمد الله كان نفسي أخلف لكن خلاص ربنا مش رايد".

وطمأنت حورية فرغلي جمهورها ومحبيها على حالتها الصحية بعد العملية قائلة: "أنا طلعت من المستشفى أول إمبارح، والحمد لله ماشية على رجلي وأحسن كتير، وهرجع شغلي لإن النزيف كان بيجيلي كل شهر ويستنزفني".

أعربت حورية فرغلي عن حزنها لعدم تلقيها زيارات أثناء تواجدها بالمستشفى قائلة: "أنا وماما كنا في المستشفى، مفيش حد فكر يزورنا، ووكيل أعمالي أكيد هو اللي صورني علشان الناس تعرف الخبر، وكنت منتظرة أي حد أعرفه بيحبني يزورني، لكن مش هشحت الحب والحنية".

يذكر أن حورية فرغلي انتهت مؤخرا من تصوير مشاهدها في فيلم "ظلال مهجورة"، الذي تعود به للسينما بعد غياب دام لأكثر من 4 سنوات.

ويشارك في بطولة فيلم "ظلال مهجورة" عدد كبير من الفنانين العرب، من بينهم رشيد عساف، وحسن عبدالفتاح، منصور الفيلي، نادين خوري، زهير عبدالكريم، هيا القايدي من الإمارات، وعبير اليوسف من مصر، وولاء عزام ودلع نادر، ولين برازي وأيوب الحجلي.

تابعونا على قناتنا على واتس آب لنصائح العناية بالجمال والشعر